Welcome to my Blogspot if you Want Register in vegasslots88 WhatsApp : +60146488923 Wechat : vegasslots88 contact now..get free User id..SCR888Kiss,NewTown,MaxBet,Mbk368toto,Magnum,Damacai,Toto,Singapore


Jumaat, 20 April 2018

4 kerusi parlimen di Johor jadi sasaran utama BERSATU

4 kerusi parlimen di Johor jadi sasaran utama BERSATU
4 kerusi parlimen di Johor jadi sasaran utama BERSATU


Kiss - 4 kerusi parlimen di Johor jadi sasaran utama BERSATU


Barisan muktamad calon BERSATU bagi 10 kerusi parlimen dan 18 kerusi DUN di Johor menunjukkan ia menyasar sekurang-kurangnya empat daripada kerusi Parlimen dengan meletakkan calon pemimpin berprofil tinggi.

Barisan itu adalah Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Setiausaha Agungnya, Datuk Shahruddin Md Salleh, ketua Pemuda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan ahli akademik terkemuka Maszlee Malik.

Mereka masing-masing akan bertanding di Pagoh, Sri Gading, Muar dan Simpang Renggam. Muhyiddin juga bertanding di kerusi DUN Gambir.

Pada masa ini, parti serpihan Umno itu hanya menyandang kerusi parlimen, Pagoh, dan kerusi negeri Bukit Pasir (dahulu Jorak).

Muhyiddin mahu mendapatkan semula mandat pengundi Pagoh untuk kembali ke Dewan Rakyat bagi penggal kelapannya di mewakili kerusi parlimen itu.

Dengan penyandang kerusi DUN Bukit Pasir, Shahruddin dipindahkan ke Sri Gading. Ia menunjukkan bahawa BERSATU bertungkus lumus untuk menawan kerusi di tengah Johor.

Sebelum ini, Shukur Mohamad, anak speaker DUN Johor, Datuk Mohamad Aziz, pada mulanya dikatakan akan bertanding di Sri Gading atau kerusi Parit Raja, yang terletak di bawah kawasan Parlimen tersebut.

Juga turut dispekulasi untuk bertanding kerusi itu ialah Ketua BERSATU Sri Gading Tariq Ismail, cucu bekas timbalan perdana menteri, Tun Dr Ismail Abdul Rahman.

Tetapi menurut Free Malaysia Today, Tariq telah menerima keputusan itu, manakala Shukur memberitahu Malaysiakini dia akan membantu Shahruddin di Sri Gading.

Kerusi kelima?

Selain dari empat kerusi parlimen, peluang BERSATU juga kelihatan baik di kerusi parlimen Tanjung Piai, walaupun parti itu menampilkan calon yang dilihat agak 'masih hijau', Dr Md Farid Md Rafik.

Seperti empat kerusi yang disebutkan di atas, demografi kawasan itu dalah lebih 30 peratus bukan Melayu dan kira-kira 50 peratus Melayu - bermakna ia boleh mendapat manfaat daripada apa yang disebut-sebutkan sebagai 'tsunami Melayu' melanda Johor.

Selain Pagoh, parti itu juga memberi tumpuan kepada Sri Gading, Muar, Simpang Renggam dan Tanjung Piai kerana semuanya dimenangi oleh BN pada 2013 dengan majoriti di bawah 5,000 undi.

Dalam pengiraan Pakatan Harapan, peluang untuk memenangi kerusi-kerusi tersebut kelihatan baik jika ia memperolehi 85 peratus undi bukan Melayun, dan sekurang-kurangnya 35 peratus undi Melayu.

Untuk rekod, Gagasan Sejahtera yang diketuai oleh PAS meletakkan calon di semua lima kerusi itu, tetapi masih belum pasti sama ada gabungan itu akan memecahkan undi Melayu.

Selain lima kerusi yang dilihat boleh dimenanginya, BERSATU juga mengintai Mersing, Kota Tinggi dan Pengerang di timur, Tenggara di Johor tengah, dan Pontian di selatan.

Bagaimanapun, pada pilihan raya lepas, BN menang besar di lima kerusi tersebut, sekurang-kurangnya dengan 13,000 undi majoriti. Ini disebabkan terutamanya oleh kehadiran tanah rancangan Felda di Mersing, Kota Tinggi, Pengerang dan Tenggara, dan pengundi kampung parit di Pontian.

Semua lima kawasan pilihan raya iru juga mempunyai kurang daripada 25 peratus pengundi bukan Melayu.

Memandangkan senario ini, dapat difahami bila BERSATU menampilkan pemimpin tempatan atau pendatang baru di semua kerusi ini, dengan Nasir Ibrahim untuk Mersing, Azlinda Abd Latif (Kota Tinggi), Norliza Ngadiman (Pengerang), Norjepri Mohamed Jelani (Tenggara), dan Karmaine Sardini (Pontian).






Sumber : MalaysiaKini






Mari Bergabung bersama-sama vegasslots88.com is Trusted Company
Dapatkan berbagai macam Game SCR888,NewTown,Mbk368,MaxBet


Jadi apa yang anda tunggu hubungi Cs dengan segera Vegasslots88 melalui :
Wechat : vegasslots88
WhtasApp : +60182669645
Livechat : www.vegasslots88.com

Keselesaan dan Kerahsiaan anda adalah PRIORITAS kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan